Інститут духовного розвитку людини був започаткований і відкритий на громадських засадах 13 жовтня 1999 року рішенням бюро Донецького наукового Центру НАН України.
З 2003 року Інститут став структурним підрозділом Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, а з 2006 року наказом Міністра освіти і науки України набув статусу Науково-дослідного інституту в складі Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля.
Підґрунтям для створення Інституту стали наукові здобутки наукової школи «Формування духовної культури учнівської молоді засобами мистецтва», «Духовний розвиток особистості: методологія, теорія і практика», засновником і керівником якої є член-кореспондент НАПН України, Заслужений діяч науки і техніки України, доктор педагогічних наук, професор Шевченко Галина Павлівна.
Мета Інституту – розробка методології, теорії та інноваційних педагогічних технологій формування духовної культури, духовного розвитку дітей, шкільної та студентської молоді, різних верств населення засобами цінностей загальнолюдської і національної культури.
Завдання Інституту:
- створення науково-обґрунтованої стратегії досліджень з проблем розвитку духовності особистості та проектування процесу формування образу людини культури;
- здійснення фундаментальних та прикладних наукових досліджень з проблем духовного розвитку особистості в умовах глобалізації та інформатизації сучасного світу;
- сприяння формуванню культури сучасного інформаційного простору та впровадження її в освітнє середовище загальноосвітніх шкіл та вищих навчальних закладів різного рівня акредитації;
- розробка наукових програм і проектів духовного розвитку особистості різних вікових груп населення в полікультурному просторі;
- координація та організація наукових досліджень з проблем духовного розвитку особистості;
- сприяння підвищенню творчого та духовного потенціалу учнівської молоді та населення;
- розвиток міжнародних зв'язків з науковими центрами, установами, університетами, академіями тощо;
- наукове консультування з організаційних та методичних питань духовного розвитку особистості органів державної влади та місцевого самоврядування;
- підготовка і видання наукової та науково-методичної літератури за наслідками проведених наукових досліджень;
- видання фахового збірника наукових праць.
Пріоритетні напрями наукових досліджень Інституту:
- методологія феномену духовності та виховання духовно-моральної Людини з планетарним світоглядом;
- духовні основи світоглядної культури сучасної людини;
- розвиток ціннісно-смислової сфери особистості (шкільної та студентської молоді);
- ідеал в структурі ціннісно-смислової сфери особистості;
- виховання культури почуттів та культури вчинку особистості;
- виховання людини інтелігентної;
- релігійні традиції в розвитку духовної культури особистості;
- вплив мистецтва на духовний розвиток учнівської молоді;
- взаємодія мистецтв в духовно-моральному та художньо-естетичному вихованні школярів та студентської молоді;
- художньо-естетичні цінності в структурі духовної культури особистості;
- духовно-культурні цінності виховання та освіти;
- проблеми екології життя;
- інформаційна культура сучасної людини та її вплив на розвиток духовності особистості;
- проектування творчого розвитку особистості;
- використання історико-культурних та художньо-естетичних традицій у вихованні духовності молоді;
- духовні основи формування здорового способу життя та культури здоров’язбереження;
- виховання почуття патріотизму та поваги до військової доблесті предків у підростаючих поколінь.
Організаційна структура Інституту
- Кафедра ЮНЕСКО "Духовно-культурні цінності виховання та освіти";
- Науково-дослідні лабораторії;
- Експериментальні майданчики;
- Науково-дослідні центри та клуби.
Науково-дослідні лабораторії:
1. Вплив мистецтва на очищення і піднесення духовного світу особистості (м. Луганськ, керівник лабораторії Шевченко Г.П. – член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор).
2. Проблеми вивчення феномену людини планетарної (м. Луганськ, керівник лабораторії Зеленов Є.А. – доктор педагогічних наук, професор).
3. Духовні основи світоглядної культури особистості (м. Луганськ, керівник лабораторії Бєлих О.С. – кандидат педагогічних наук, доцент).
4. Розвиток ціннісно-смислової сфери особистості (м. Луганськ, керівник лабораторії Антоненко Т.Л. – кандидат педагогічних наук, доцент).
5. Полікультурна освіта і виховання в умовах глобалізації сучасної цивілізації (м. Краматорськ, керівник лабораторії Борисов В.В. – доктор педагогічних наук, професор).
6. Художньо-естетичне виховання учнівської молоді (м. Київ, керівник лабораторії Миропольська Н.Є. – доктор педагогічних наук, професор).
7. Взаємодія фізичного та естетичного виховання особистості і культура здоров’я (м. Луганськ, керівник лабораторії Ротерс Т.Т. – доктор педагогічних наук, професор).
8. Творчий розвиток особистості (м. Донецьк, керівник лабораторії Алфімов В.М. – доктор педагогічних наук, професор).
9. Екологія життя (м. Горлівка, керівник лабораторії Гринько Т.В. – кандидат педагогічних наук, доцент).
10. Духовні основи інтелектуально-фізичної реабілітації і трудової адаптації молоді з обмеженими фізичними можливостями (м. Краматорськ, керівник лабораторії Роганова М.В. – кандидат педагогічних наук, доцент).
11. Духовний розвиток майбутнього соціального працівника (м. Луганськ, керівник лабораторії Омельченко О.П. – кандидат педагогічних наук, доцент).
12. Художньо-інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах та загальноосвітній середній школі (м. Дніпропетровськ, керівники лабораторії Сизов В.В. – кандидат педагогічних наук, доцент).
13. Формування духовних цінностей студентської молоді (м. Львів, керівник лабораторії Шумра Л.Л. – кандидат педагогічних наук).
14. Проблеми інклюзивної вищої освіти (м. Луганськ, керівник лабораторії Дубич К.В. – кандидат педагогічних наук, доцент).
15. Багатомовний розвиток глухої і тугої на вухо дитини|дитяти| (м. Луганськ, керівник лабораторії Крсек О.Є. – кандидат педагогічних наук, доцент).
16. Технології формування ціннісно-смислової готовності майбутніх учителів (м. Рівне, Інститут педагогічної освіти Міжнародного економіко – гуманітарного університету імені академіка Степана Дем’янчука, директор Лісова С. В. – професор);
17. Виховання корпоративної культури (м. Краматорськ, Донбаська державна машинобудiвна академiя, ректор Федорінов В. А.);
18. Громадянин і патріот (м. Ровеньки Луганської області, Ровеньківський професійний ліцей, керівник лабораторії Міщенко С.В. – заступник директора з навчально-виховної роботи, пошукувач кафедри педагогіки СНУ імені Володимира Даля).
19. Духовне і фізичне виховання учнівської молоді та студентів (м. Слов’янськ, Слов’янський державний педагогічний університет, завідувач лабораторії Пристинський В.М. – кандидат педагогічних наук, доцент).
20. Духовно-моральне виховання студентської молоді (м. Мелітополь, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, керівник лабораторії Москальова Л.Ю. – доктор педагогічних наук, доцент).
21. Духовно-моральний розвиток особистості в умовах глобалізації (м. Краснодон, Краснодонський факультет інженерії та менеджменту СНУ ім. В. Даля, керівник лабораторії Стьопіна О.Г. – кандидат педагогічних наук, доцент).
22. Формування гармонійно розвиненої особистості (м. Маріуполь, Маріупольський державний університет, керівник лабораторії Осіпцов А.В. – завідувач кафедри фізичного виховання, кандидат педагогічних наук, доцент).
Експериментальні майданчики:
• Центр мистецтв, дизайну і соціальної реклами (м. Луганськ);
• Центр здорового способу життя і культури здоров’я (Краснодонський факультет інженерії та менеджменту СНУ імені В. Даля);
• Центр художньо-естетичної творчості і естетичного середовища (СНУ ім. В.Даля);
• Центр духовної самореалізації особистості (м. Старобільськ Луганської області);
• Центр міжкультурних комунікацій (Ліцей іноземних мов м. Луганськ);
• Центр виховання людини культури (Лисичанська багатопрофільна гімназія, м. Лисичанськ Луганської області).
Науково-дослідні центри та клуби:
• Центр міжкультурних комунікацій (СНУ імені В. Даля, м. Луганськ);
• Псхолого-педагогічний центр сімейного консультування (СНУ імені В. Даля, м. Луганськ);
• Центр "Духовно-екологічне забезпечення здоров’язбереження та життєдіяльності людини".
• Клуб "Інтелігент" (СНУ імені В. Даля, м. Луганськ);
• Клуб молодої сім’ї (СНУ імені В. Даля, м. Луганськ);
• Клуб "Крізь магічний кристал" (СНУ імені В. Даля, м. Луганськ).
Міжнародні зв'язки та партнери
Партнери у розв'язанні проблем духовного розвитку особистості:
- Донецький науковий центр Національної академії наук України;
- Національна академія педагогічних наук України;
- Луганська обласна Координаційна наукова Рада Донецького наукового центру Національної академії наук України;
- загальноосвітні школи;
- ліцеї, гімназії;
- вищі навчальні заклади всіх рівнів акредитації;
- науково-дослідні та культурні установи;
- громадські та професійно-творчі організації та об’єднання:
Луганська професійно-творча Спілка членів Міжнародної федерації художників (ЮНЕСКО); творче об'єднання "Людина, Душа, Космос"; Луганська обласна федерація фехтування, Луганський міський Рерихівський фонд "Єднання"; Луганський обласний духовно-культурний центр "Єдність"; Асамблея народів Луганщини; Луганське відділення Міжнародного клубу "Сила Дружби" Південно-східного регіону України; Луганське відділення Спілки рекламістів України.
Міжнародні зв’язки і партнерство
Інститут здійснює реалізацію довготривалих науково-культурологічних проектів "Єдність культур Слов'янських народів", "Єдність культур народів світу", започаткованих у 2004 році. Продовжує розвивати наукові зв’язки з науковими, освітніми установами Росії, Білорусі, Польщі, Словаччини, Угорщини, Чехії, Австрії, Франції:
1.Міжнародна Слов’янської академії освіти імені Яна Амоса Коменського (Тирасполь).
2.Південний Федеральний університет, Ростовський державний педагогічний університет (м. Ростов-на-Дону|, Росія).
3.Міжнародна Асоціація медичної та прикладної біоелектрографії (Санкт-Петербург, Росія).
4.Мінський державний університет (Мінськ, Біларусь).
5.Барановицький державний університет (м. Барановичи, Білорусь).
6.AKADEMIA PODLASKA. WYDZIAL HUMANISTYCZNY INSTYTUT PEDAGOGIKI (Siedlce, Polska).
7.PANSTWOWA WYZSZA SZKOLA ZAWODOWA W WALCZU (Polska).
8.Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska).
9.Uniwersytet Warszawski (Warszawa, Polska).
10.UNIVERZITA KOMENSKÉHO V BRATISLAVE (Bratislava, Slovacka republika).
11.SOFIA UNIVERSITY «St.Clement Okhridsky» (Sofia, Republic of Bulgaria).
12.PLOVDIV UNIVERSITY “Paisiy Khilendarsky” (Plovdiv, Republic of Bulgaria).
13.UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE (Praga, Česká republika).
14.Pedagogical University (city Nired’haza, HUNGARY).
15.Chaire UNESCO «Mémoire, cultures et interculturalité» (791), Université catholique de Lyon (Lyon, France).
16.Chaire UNESCO in Building Sustainable Peace (770), (Leuven, Belgium).
17.San Sebastian UNESCO Centre, (San Sebastian, Spain).
18.Section for International Cooperation in Higher Education, Division of Higher Education, UNESCO (Paris, France).
19.Programme Specialist, Section of Intercultural Dialogue, UNESCO (Paris, France).
20.Ph.D., Prof. John Hochheimer (Carbondаle, USA).